کد مطلب:231243 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:357

میراث داری انبیاء
السلام علی وارث الأنبیاء... و لدیه موجود آثار الأصفیاء... [1] .

سلام بر وارث پیامبران... (كسی كه) آثار برگزیدگان فقط در نزد اوست.



[ صفحه 39]



امام عصر علیه السلام وارث تمام كمالات انبیا و اولیا و نیاكان والا تبار خویش است.

حضرت رضا علیه السلام به ریان بن صلت در این باره فرمودند:

«... عصای موسی و انگشتری حضرت سلیمان [2] نزد آن حضرت است». [3] .

زمانی كه حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداء) ظهور می فرماید، میراث هایی از انبیا و خصوصا از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به همراه دارد؛ میراث هایی كه با هیچ بهایی نمی توان ارزیابی كرد.

مقصود از میراث در این جا، مال و دارایی كه شخص از دنیا رفته برای ورثه ی خود باقی می گذارد، نیست؛ بلكه مقصود یادگارهای ویژه ی الاهی نفیس و پربهایی است كه پیامبران برای اوصیای پس از خود به عنوان ودایع نبوت باقی می گذارند و از یك وصی به وصی بعد منتقل می گردد.

پس از وفات پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم، این ودایع، به علاوه ی میراثهای



[ صفحه 40]



شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، به وصی آن بزرگوار، یعنی حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و پس از ایشان، به حضرت امام حسن علیه السلام و به همین ترتیب به امام پس از وی... و سرانجام به خاتم الاوصیاء دوازدهمین جانشین یعنی حضرت مهدی ارواحنا فداه رسیده است. هم اكنون نیز نزد ایشان موجود است و تا روز ظهور آنها را حفظ خواهند فرمود. این میراثها، به عنوان نمادهایی، بیانگر حقانیت آن حضرت و معرفی آن بزرگوار در زمان ظهور است.

حضرت صادق علیه السلام به یكی از اصحاب خود به نام یعقوب بن شعیب فرمود: «می خواهی پیراهن قائم علیه السلام را - كه با آن قیام می كند- به تو نشان دهم؟»

عرض كرد: آری.

آن حضرت صندوقچه ای را خواستند آن را باز كرده پیراهنی از كرباس از آن بیرون كشیدند. سر آستین چپ پیراهن، خونین بود.

سپس فرمودند: «این پیراهن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است در روزی كه دندان پیامبر را شكستند، بر تن حضرتش بود. حضرت مهدی علیه السلام با همین پیراهن قیام می كند. [4] .


[1] مفاتيح الجنان، زيارت امام عصر عليه السلام.

[2] حضرت رضا عليه السلام در مورد نقش نگين انگشتر حضرت سليمان مي فرمايد:

كان نقش خاتم سليمان بن داود: «سبحان من الجم الجن بكلماته». بحارالانوار، ج 63، ص 70، ح 13.

يعني «منزه است خداوندي كه لجام كرد جنيان را به كلمات خود».

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه: حق تعالي پادشاهي حضرت سليمان را در انگشترش گذاشته بود، پس هرگاه آن انگشتر را در دست مي كرد جميع جن و انس و شياطين و مرغان هوا و وحشيان صحرا نزد او حاضر مي شدند و او را اطاعت مي كردند....

تفسير قمي، ج 2، ص 236.

[3] منتخب الاثر، ص 221، ح 2.

[4] غيبت نعماني، باب 13، ح 42.